2. C
Třídní učitelka: Mgr. Jana Jauernigová
Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby
V úterý 17. prosince nám naši starší spolužáci připravili krásné představení plné překrásných melodií a zpěvů. Dokonale nás naladili v tomto předvánočním čase očekávání a těšení se. Za to jim i paní učitelce Miroslavě Khunové moc děkujeme.
Dejvické vánoční trhy
V pondělí 16. prosince jsme se s velkou radostí vydali na vánoční trhy v Dejvicích. Každý měl drobný obnos peněz a na trzích jsme si nejprve pečlivě prohlíželi a vybírali co si nakoupíme. Teprve potom jsme si vybraný výrobek zakoupili. Udělalo nám to velkou radost a přitom jsme si procvičili i počítání.
Přáníčko pro rodiče
V průběhu prosince jsme vytvořili pro naše pečující rodiče vánoční přáníčko s motivem sobíků. Doma jsme na obálku napsali adresu a obálku opatřili známkou. Ve škole jsme do přáníčka přepsali krátkou a žertovnou veršovánku. Přáníčko jsme vložili do obálky a na zadní stranu přidali ještě tři razítka andílků. Cestou na vánoční trhy jsme přáníčka vhodili do poštovní schránky a teď se jen těšíme, až našim rodičům vykouzlí úsměv na tváři.
Koncert PKF „Když se probudí duchové”
V pátek 13. prosince jsme se vydali do KD Ládví na koncert Pražské komorní filharmonie s názvem „Když se probudí duchové”. Opět nás celým koncertem poutavě a zábavně provázela Magdalena Borová společně s Danielem Švábem. Nejprve se pokoušeli rýmovat a potom i kouzlit a čarovat. Vyčarovali králíčka z klobouku, různé trubice, pivní láhev, pilu a hrací strojek. Jeden z muzikantů nám předvedl hru na pilu, pivní láhev nebo napodobil hru hracího strojku. Během představení se probudil jeden z duchů a to některé z nás nejprve trošku vylekalo. Nakonec jsme strach přemohli a nechali se unášet krásnou hrou orchestru. Zazněla díla A. Dvořáka, D. Šostakoviče, W. A. Mozarta, J. Strausse i J. j. Ryby. Na samotný závěr jsme si společně zazpívali píseň „Narodil se Kristus Pán”.
Baletní představení „Louskáček”
V úterý 10. prosince jsme se těšili na baletní představení „Louskáček” v Severočeském divadle v Ústí nad Labem. Moc se nám líbilo samotné divadlo a zajímavé bylo sledovat, jak si orchestr před představením ladil svoje nástroje. Zaujala nás překrásná Čajkovského hudba, scéna i výkony baletního souboru. O přestávce jsme se posilnili svačinkou a někteří z nás zkoušeli na chodbách „baletit”, protože nás představení moc inspirovalo. Na závěr představení jsme všechny vystupující odměnili mohutným potleskem. Byl to jedinečný zážitek, který skvěle navodil předvánoční atmosféru. Baletky si prohlédly naše kresby, vybraly ty nejpovedenější a jedna z baletek se s nimi vyfotografovala.
Činnostní a interaktivní učení
Běžnou výuku si zpestřujeme činnostním učení, kdy při práci s nejrůznějšími věcmi lépe pochopíme nové učivo. Rádi si učivo procvičujeme u interaktivní tabule a doplňujeme touto formou klasickou práci s učebnicí a sešitem. Velmi nás zajímá i práce s encyklopediemi, kdy si vyhledáváme samostatně význam neznámých slov nebo si ve Slovníku spisovné češtiny ověřujeme správnost psaní nejrůznějších slov. Při práci s encyklopediemi se nám znalost abecedy velmi hodí a rádi ji využíváme.
Mikuláš v naší třídě a představení „Hurvínkův Mikuláš”
Ve čtvrtek 5. prosince jsme se připravovali na příchod Mikuláše nácvikem nové básničky doprovázené pohybem s názvem „Andělské čarování”. Tabuli jsme si vyzdobili kresbami anděla, čerta i Mikuláše a doplnili tak báseň „Kdo to tiše nocí kráčí”. Tu jsme potom přepisovali do sešitu a také jsme přidali krásné obrázky. Mikuláš opravdu dorazil do naší třídy a s ním i andělé a čert. Předvedli jsme mu nacvičenou básničku, zazpívali „Čertovskou písničku” a někteří ještě předvedli, co si sami připravili. Všichni si potom mohli vzít malou sladkost z andělského košíčku. Potom jsme posvačili a odešli do Divadla Spejbla a Hurvínka na představení „Hurvínkův Mikuláš”. Hurvínek s Máničkou i Žeryčkem zažili krásný den. Protože měli štěstí a bylo nasněženo, tak se mohli koulovat a sáňkovat. Protože Spejbl zapomněl na nadílku, tak se rozhodli, že ho překvapí oni. Nakonec to dopadlo tak, že ve sklepě jeden druhého postrašili ve svém převleku. Mikulášskou nadílku také v podvečer dostali a moc se z ní radovali.
Betlémská jurta Divadla bratří Formanů s výtvarnou dílnou
Adventní čas jsme zahájili návštěvou Pražského hradu, kde jsme na terase Jízdárny pozorovali sochy poutníků putujícíchLouskáček” do Betléma, andělů i samotných Tří králů. V samotné jurtě nás nejprve zaujaly tzv. hybohledy s vánoční tematikou a potom jsme si s nadšením prohlédli překrásně vyřezávanou betlémskou scénu. Před jurtou jsme se všichni pokusili chytit několik rybiček připravenými pruty a moc jsme se u toho nasmáli. Ve výtvarné dílně jsme všichni dostali zástěrku, vybrali jsme si dřevěné zvířátko, které se nám líbilo, a to jsme potom vybarvili podle vlastní fantazie. Někteří z nás ještě nalepili huňatý kožíšek. Kdo byl rychle hotový, tak si ještě stihnul zahrát pexeso umístěné na velké stěně, zahrát deskovou hru nebo loutkové divadlo. Bylo to báječně prožité dopoledne.
Adventní čas v naší třídě
Hned první prosincový den v naší třídě jsme si u třídního stromečku vylosovali pořadí, ve kterém si budeme brát sladkosti z třídního adventního kalendáře. Bylo to napínavé i zábavné zároveň. Potom nám paní učitelka ukázala knihu Miloše Kratochvíla „Mikuláš, Ježíšek, pan Vrána a my” a seznámila nás s tím, že nás každý den čeká adventní čtení z této knihy. Hned v první kapitole jsme se seznámili s teorií o tom, proč vlastně sněží. Bylo to moc zábavné a druhá kapitola byla i napínavá, to když si kluk, který nám vypráví svoje prosincové zážitky naplnil povlak na peřinu sněhem a chtěl mamince dokázat, že se andělíčci v nebi taky perou. Moc se těšíme na další pokračování.
Vánoční dílna a trhy
Již od září jsme se pilně připravovali na tradiční vánoční trhy. Začali jsme kreslením obrázků suchým pastelem. Každý z nás nakreslil několik obrázků a z nich jsme potom vybírali ten nejkrásnější do našeho tradičního třídního kalendáře. Potom jsme ve školní kuchyňce za pomoci paní vychovatelky pekli vánoční perníčky. Z dřevěného kolíčku jsme vyrobili krásného anděla k zavěšení a nakonec jsme vyrobili andělské přáníčko. Na přáníčku je letící anděl vystřižený z notového papíru a jako křídlo je přilepené peříčko. Nezapomněli jsme ani na svatozář. Také v družině jsme s paní vychovatelkou vyráběli ze samotvrdnoucí hmoty vánoční ozdoby, které jsme vybarvili a pozlatili. Vyzdobili jsme si vánočně celou třídu, nazdobili třídní stromek a na tabuli nakreslili krásné vánoční obrázky. V úterý 26. listopadu v podvečer jsme se ve velkém počtu sešli v naší třídě společně s našimi rodiči a sourozenci. Nejprve jsme jim zarecitovali dvě básně, které jsme se během roku naučili s paní vychovatelkou. Jedna se jmenovala „Měsíce v roce” a druhá „Vánoce u kaprů”. Na zpěv písně „Bude zima, bude mráz” jsme úplně zapomněli, protože jsme byli natěšení předvést nacvičenou scénku „Jak se vaří Vánoce”. Sklidili jsme veliký potlesk a potom jsme společně s rodiči vyráběli krásně voňavou svíčku z plátu včelího vosku. S chutí se všichni pustili do báječných perníčků a užívali jsme si to. Rodiče byli štědří a zakoupili si naše výrobky vyráběné s láskou. Výtěžek z těchto trhů půjde do nadace „Světluška”. Všem rodičům za jejich účast a štědrost děkujeme. Přejeme všem překrásný nadcházející adventní čas.
Projekt „Proč slavíme 17. listopadu státní svátek”
V pondělí 18. listopadu jsme si povídali o tom, proč 17. listopadu slavíme státní svátek. Nejprve jsme si připomněli události z roku 1939 a o to, že na památku těchto událostí se slaví Mezinárodní den studentstva. Potom jsme si připomněli události z roku 1989 a vysvětlili si, proč studenti 17. listopadu na svůj svátek demonstrovali. Seznámili jsme se s osobností Václava Havla i s tím, proč se této revoluci říkáme sametová. Každý z nás měl tyto události krásně popsané a všem ostatním je nahlas přečetl. Podívali jsme se na epizodu z Dějin udatného českého národa - Sametová revoluce. Vypracovali jsme pracovní list s křížovkou na toto téma a tajenkou bylo heslo Václava Havla „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí”. Svoji práci jsme doplnili vhodnými ilustracemi.
Svatomartinské učení
V pondělí na svátek Martina, jsme si přečetli a vysvětlili několik pranostik vztahujících se k tomuto dni. Potom jsme si připomněli legendu o svatém Martinovi a symboly, které tuto legendu připomínají. Učivo jsme si opakovali zábavnou formou na pracovních listech. Na závěr jsme si vystřihli hlavu bělouše a z bílé vlny s třpytkami jsme mu vytvořili hřívu. Odměnou nám byly výborné svatomartinské rohlíčky, které pro nás jedna maminka s láskou upekla. Moc jí za to děkujeme, protože to byla skvělá tečka za prožitým dopoledním programem.
Pražský hrad
Ve středu 6. listopadu jsme se vydali na prohlídku Pražského hradu s průvodcem, který nás přivítal před Katedrálou sv. Víta. V katedrále nás usadil do lavic, poutavě nám vyprávěl o historii Pražského hradu a pokládal nám všetečné otázky, které nás nutili k přemýšlení. Nejvíce nás zaujala překrásná kaple sv. Václava a pan průvodce nám poodhalil mnohá tajemství s ní spojená. Katedrálu jsme si prohlédli i z třetího hradního nádvoří. Zajímalo nás, kde je okno do korunní komory, která uchovává korunovační klenoty našich králů. Ve Starém královském paláci nás ohromila majestátnost klenby Vladislavského sálu a z vyhlídkové pavlače jsme měli překrásný výhled na Prahu. Dalším velkým zážitkem byla prohlídka kopií korunovačních klenotů. Potom jsme se s panem průvodcem rozloučili a on nás velmi pochválil za naše vědomosti. Pokračovali jsme prohlídkou Zlaté uličky a baziliky sv. Jiří. Celé dopoledne bylo moc pěkné, zajímavé a poučné.
Halloweenské učení a stezka
Po návratu do školy z podzimních prázdnin jsme měli zábavné učení v halloweenských převlecích. Nejprve jsme si přečetli báseň „Strašidelná”, kterou jsme potom přepisovali do sešitů a ilustrovali strašidelnými obrázky. Potom jsme skládali rozstříhané obrázky s halloweenskou tematikou. Následovala „Halloweenská stezka”, při které každý z nás samostatně řešil spoustu zábavných i poučných úkolů. Samozřejmě jsme si i pomáhali a učili se spolupracovat. Pokračovali jsme luštěním jazykových přesmyček a matematických rébusů. Procvičili jsme si při jejich řešení logické myšlení a přitom to byla vlastně zábava. Také jsme procvičovali čtení s porozuměním a práci podle zadání. Většina z nás stihla i halloweenské obrázkové sudoku. Vydováděli jsme se při halloweenském reji za doprovodu svižné muziky. Byl to pohodový návrat do školy po proběhlých prázdninách, který se nám všem moc líbil, a moc jsme si ho užili.
Projekt „Vznik Československa”
V pondělí 28. října jsme si společně připomněli vznik Československa v roce 1918. Každý z nás na koberci přečetl, co vše o této skutečnosti zjistil se svou rodinou. Dávali jsme pozor, když někdo z nás přečetl novou a nám neznámou informaci. Prohlédli jsme si fotografie pana prezidenta T. G. Masaryka, obrázky státních symbolů a poslechli jsme si naši státní hymnu. Potom jsme některé z obrázků zkoušeli skládat do správného původního tvaru. Projekt se nám moc líbil.
Začínáme počítat do stovky
Začínáme počítat do stovky. Zatím jen po desítkách, ale moc nás to baví. Naučili jsme se počítat se závorkami a pečlivě procvičujeme rozklady čísel u tabule i v lavici při matamatických rozcvičkách. Těšíme se, že brzo začneme s násobením a dělením.
Návštěva školní knihovny
V druhé polovině října nás ve školní knihovně přivítala paní knihovnice. Společně jsme si připomněli pravidla správného zacházení s knížkami. Paní knihovnice nám ukázala spoustu nových knih, které do knihovny zařadila. Tyto knihy jsme dostali díky úspěšné spolupráci s Klokánkem prostřednictvím tradičních vánočních trhů. Někteří si již tento den zapůjčili knihu k domácí četbě. Všichni jsme čtenáři, čtení nás baví a víme, že knížka je milý kamarád.
Kids´Lab Abrakadabra
V pátek 11. října jsme se s radostí vypravili do Národního technického muzea. Čekali na nás lektoři z projektu „Kids´Lab Abrakadabra aneb - Chytří gurmáni”, kteří nás nejprve rozdělili do dvou skupinek. Potom každá skupinka pracovala samostatně ve svojí laboratoři. Nejprve jsme si vyslechli pravidla chování v laboratoři a potom jsme se již pustili do práce. Pomocí experimentů jsme zjišťovali, které ovoce obsahuje nejvíc vitamínu C, který je tolik potřebný pro naše zdraví. Svoje výsledky bádání jsme si zapisovali do tabulky a svoje výsledky jsme potom porovnávali. Šampiónem se stal pomeranč a citron. Při druhém pokusu jsme tutéž otázku zkoumali jiným způsobem u zeleniny. Vítězem se tentokrát stala paprika. Po proběhlých experimentech jsme vše pečlivě uklidili. Lektoři zhodnotili naši práci a odměnili nás krásným plyšákem v podobě pomeranče. Nyní máme potvrzeno, že je důležité pravidelně zařazovat do jídelníčku čerstvé ovoce a zeleninu. Pokusíme se toho držet a udržovat si pevné zdraví.
Činnostní, interaktivní a hravé učení
Probírané učivo si rádi upevňujeme a procvičujeme hravou a zábavnou formou. Velmi rádi pracujeme na koberci nebo u interaktivní tabule. Poslední chvíle krásného slunečného podzimního počasí jsme využili a procvičovali jsme druhy vět, které jsme psali křídou přímo na chodník. Někteří z nás je při odchodu domů ukazovali a četli rodičům. Abecední řazení slov jsme procvičovali hodně ve skupinkách na koberci a potom ve dvojicích v lavici. Ze začátku jsme museli opakovaně pracovat s chybou, ale nyní již výborně zvládneme řadit slova podle abecedního pořádku a vyhledávat slova v encyklopedii.
Parkour s trenérem
V říjnu jsme sportovali pod vedením trenéra parkouru. Po rozcvičení nám vysvětlil hru „Cesta kolem světa”, kterou jsme nejprve vyzkoušeli a potom jsme ji hráli s velkým zaujetím. Žíněnky umístěné v rozích tělocvičny představovaly světadíly. Trenér nás rozdělil na jednotlivé světadíly a vysvětlil nám, jak se budeme z jednoho na druhý světadíl přemísťovat. Také jsme si zopakovali pravidla hry „Kámen, nůžky, papír”, protože výhra v této střižbě po nás byla vlastně jízdenkou na další světadíl. Každý z nás si počítal, kolikrát stihl celou cestu kolem světa. Byla to naprosto báječná a osvěžující hodina.
Projekt „Víš co jíš?”
Tento projekt jsme absolvovali v Národním zemědělském muzeu v pátek 4. října. Po přivítání každý dostal soutěžní lístek s deseti volnými políčky. Na deseti stanovištích jsme potom plnili nejrůznější úkoly týkající se zdravého stravování a zdravého života. Poznávali jsme hospodářská zvířátka a povídali si o jejich užitku. Také jsme poznávali bylinky i potraviny a ty třídili na prospěšné zdraví a na pochutiny. Dále jsme si povídali o tom, jak potraviny správně uchovávat a zpracovávat. Zopakovali jsme si jak si správně mýt ruce a při plnění dalších úkolů si připomněli cestu potravin v našem trávicím ústrojí. Za každý splněný úkol jsme obdrželi razítko a při nasbírání všech razítek jsme za odměnu dostali látkovou tašku s pexesem, omalovánkami, voskovkami, švihadlem a reflexní blikačkou. Z muzea jsme odcházeli moc spokojení. Byli jsme bohatší nejen o nové vědomosti, ale i o užitečné a pěkné dárečky.
Zábavné počítání a podzimní draci
Při opakování počítání s přechodem přes desítku nás v pracovním sešitě čekalo zábavné barevné podzimní počítání. Museli jsme být pozorní a příklad nejen správně vypočítat, ale pamatovat si i barvu, kterou byl příklad napsán a najít výsledek napsaný stejnou barvou. Do příslušných políček jsme potom lístečky druhou stranou nalepili a vyšel nám krásný barevný podzimní obrázek s létacím drakem. Při pracovních činnostech jsme si potom takové draky vyrobili. Dráčky jsme nejprve vystřihli, nakreslili jsme jim krásné velké oči, nos, tváře a pusu. Z barevných papírků jsme poskládali malé harmoniky, které jsme potom společně ve dvojici přivazovali na provázek. Opět jsme se učili spolupracovat a pomáhat si. Draky jsme si potom odnesli domů.
Dramatizace pohádky „O třech prasátkách”
Výuku si zpestřujeme nejrůznějšími činnostmi. Moc nás bavila dramatizace pohádky „O třech prasátkách”. Nejprve jsme si pohádku převyprávěli, potom jsme si rozdělili role a připravili si scénu. Postavili jsme si jednotlivé domečky a následoval nácvik představení. Po nějaké době jsme již představení zahráli a odměnou nám byl velký potlesk. Všem se nám to moc líbilo.
Sportík s trenéry tance
V září jsme se setkávali s různými trenéry tance. Hodiny probíhaly v zaběhnutém duchu prvotního seznámení s pravidly, rozcvičení a zahřívacích her za doprovodu hudby. Následoval nácviků kroků různých tanců. Seznámili jsme se s latinskoamerickým tancem cha-cha a dozvěděli jsme se, že pochází z Kuby. Dalším byl slovanský lidový tanec polka a posledním standardní společenský tanec waltz. Všechny hodiny byly provázeny krásnou hudbou.
Třídní projekt „Svatý Václav”
V pondělí 30. září jsme si na koberci četli svoje zápisky o tom, proč je 28. září státní svátek. Všichni byli krásně připravení a svoje zápisky měli doplněné krásnými tematickými obrázky. Četli postupně všichni a vždy jsme si říkali, co nového jsme slyšeli po přečtení spolužákem připraveného zápisku a upevňovali jsme si tak svoje nové poznatky. Potom jsme si ještě přečetli a prohlédli pracovní listy připravené paní učitelkou a se zájmem jsme si prohlíželi zobrazené obrázky. Nakonec jsme si ještě vybarvili obrázek se svatým Václavem. Takto se s předstihem připravujeme na návštěvu Pražského hradu.
Třídní projekt „Včelky”
Na čtvrtek 19. září jsme měli objednaný program „Včelky”. Již od pondělí jsme se tomuto projektu pilně věnovali a postupně zjišťovali informace o životě včel. Ve čtvrtek jsme si na koberci postupně přečetli všechny nově získané informace týkající se včel. Program jsme začali na střeše Národního zemědělského muzea kousek od místních úlů, kde se nám otevřel nečekaně krásný výhled na celou Prahu. Paní lektorka nám ukázala pomůcky, se kterými včelař pracuje a dovolila nám je i vyzkoušet. V prostorách muzea pokračovala v přednášce se spoustou ukázek. Dozvěděli jsme se téměř vše ze života včelstva v úle. Dokonce jsme ochutnali místní med, který byl moc dobrý. Všechny znalosti jsme si potom zopakovali při hře „Na včelky”. Jednotlivé role byly předem určeny pomocí piktogramů, které jsme našli na spodní straně stoliček, na kterých jsme seděli. Získané informace jsme si ještě společně v pátek zopakovali ve třídě. Celý projekt se nám moc líbil.
Už jsme druháci
V září jsme se všichni po prázdninách sešli v naší duhové třídě. Nejprve jsme si vyprávěli zážitky z prázdnin. Potom jsme se pozvolna pustili do práce. Začali jsme četbou nové čítanky, kterou nás po celý rok bude provázet opička Růženka a opičák Čenda. Oprášili jsme svoji dovednost psaní Comenia písmem při přepisu básniček o konci prázdnin a začátku nového školního roku. Tyto básničky jsme doplnili krásnými ilustracemi. První týden v září bylo překrásné letní počasí, tak jsme si při pracovních činnostech vyrobili sluníčko a při tělesné výchově jsme chodili cvičit ven. Krásného počasí jsme využili také při hodinách prvouky a pozorovali jsme přírodu, když léto postupně končí a svoji vládu předává podzimu. Nezapomněli jsme také pozorovat umístění dopravních značek v okolí školy a zopakovat si jejich názvy. Ve třídě jsme si procvičovali učivo z první třídy hravou formou u interaktivní tabule. Podzim se v druhé polovině září začal hlásit o slovo a venku stále pršelo. V čítance jsme si četli aktuální báseň „Co se děje? Venku leje”. Barevně jsme si vyznačili slova, která se rýmují. Při pracovních činnostech jsme si vyrobili pestrobarevné deštníčky.
školní rok 2024/25
školní rok 2023/24
Mgr. Jana Jauernigová
e-mail: jana.jauernigova@zsemydestinnove.cz